Vi litar på hederliga människor både mer och snabbare i nästan alla sammanhang, till och med reservationslöst när oklarhet råder och det finns rum för tvivel.
– Aristoteles
Tillitens tre grunder
Enligt den antika retoriken så har ethos tre egenskaper som skapar förtroende hos mottagarna.
(grek.) Fronesis – visa att du har goda kunskaper om det budskap du ska förmedla.
- Företaget eller organisationen måste visa upp sin kompetens inom sitt affärsområde.
- Företaget eller organisationen måste ha god kunskap om både företaget i sig och om marknaden.
(grek.) Eunoia – visa din goda inställning och engagemang för mottagaren.
- Företaget eller organisationen måste bemöta medarbetare, kunder och intressenter med en genuin och öppen avsikt.
- Ju mer transparens företaget visar, desto större trovärdighet kan de vinna från den egna organisationen, kunder och intressenter.
(grek.) Arete – visa att du är ansvarstagande och pålitlig.
- Företaget eller organisationen måste visa att de kan agera i enlighet med sina värderingar och principer.
- Företaget eller organisationen måste uppfylla sina åtaganden.
LÅT OSS PRATA KLARSPRÅK!
Organisationer och företag ses mer och mer som en del av ett större samhällssystem, där de aktiviteter och mål som företagen arbetar med är viktiga i det sociala systemet. Många företag har förstått att genom att agera på ett ansvarsfullt sätt kan ge strategiska fördelar, och att ett starkt samhällsengagemang kan stärka företagets värde.
Vi pratar alltså goodwill. Och det här är alldeles rätt!
Att jobba aktivt med goodwill på olika sätt kan ge strategiska fördelar, framförallt ökad ekonomisk tillväxt. Men, det är viktigt med organisationens varför, så skiljelinjen mellan att agera endast för att få strategiska fördelar eller att agera för att skapa ett bättre värld kan vara helt avgörande mellan goodwill och washing.
För att bygga upp förtroendet mellan företaget och samhället måste företaget handla på ett sätt som främjar det här förtroendet. Det här görs genom tillitsbringande strategier och det retoriska begreppet ethos.
I skandinavien är begreppet ethos svårt att hitta utanför det retoriska forskningsområdet, däremot används begreppet flitigt i det engelska språket. Här används ”corporate ethos”, ”environmental ethos” och ”sustainability ethos” för att förklara sambandet mellan tillit och organisatorisk succé!
TILLIT I ALLA LED
Genom vår unika tillitismetodik hjälper vi våra kunder att bygga förtroende oavsett om det handlar om att återuppbygga tilliten i internverksamheten, skapa mervärde inom pr- och marknadskommunikation eller att etablera sig bland intressenter.