Tillitsbyggande ledarskap

Det är som chef viktigt att kunna balansera och göra medarbetare, andra chefer och ledningsgruppen nöjda. Gärna samtidigt. En del av det här handlar om att skapa tillit, då verklig förändring kan ske om tillit först har skapats.

Tillitsbyggande ledarskap skapar mervärde för företaget på lång sikt, vilket i sin tur genererar ekonomisk tillväxt. Nöjda medarbetare väljer att stanna kvar och att rekrytera nya medarbetare är en kostsam process. Effektiviteten ökar dessutom på arbetsplatser med ett tydligt ledarskap då arbetsprocesserna hos medarbetarna blir både resultat- och relationsinriktade.

Forskning har även visat starka korrelationer mellan att ha ett starkt tillitskapital och ökad ekonomisk tillväxt i form av börsvärde och ökade investeringar från intressenter.

Genom att få ökad kunskap om tillit och fler verktyg att använda dig av i ditt ledarskap kan de kommunikativa missuppfattningarna minskas.

Den här utbildningen handlar om hur du skapar tillit hos dina medarbetare, övre chefer och ledningsgruppen. Hur du genom tillitsbaserad kommunikation skapar och driver dina medarbetare till samsyn med ett tydligt målfokus, ömsesidigt ansvarstagande och tillit till både varandra och processen som helhet, samtidigt som att organisationen övergripande kan dra stora vinster av din kunskap.

MÅLGRUPP

Utbildningen riktar sig till personer som arbetar som chef i ett företag eller i en organisation, och som både har medarbetare att delegera och en övre chef eller ledningsgrupp att svara till.

INNEHÅLL

1. Vad utgör en bra ledare?

  • Olika formera av ledarskap.
  • Vad är ett aktivt lyssnande?
  • Eunoia och vikten av tillit.

2. Hur skapas tillit? 

  • Hur kommer tillit till uttryck?
  • VIlka är de de tre tillitsmomenten?
  • Hur kan tillit användas för att gynna både individ och organisation?

3. Makt och hierarkier.

  • De tre maktkaraktärerna. 
  • Fält och strukturer.
  • Hierarkier.

4. Konflikt eller kris – hur skiljer sig begreppen åt? 

  • Vad är en konflikt, och vad är en kris?
  • Ord och makt.
  • Retorisk konfliktstrategi.

UPPLÄGG 

DAG 1

9:00 Välkomnande och introduktion.

  • Förväntningar.
  • Upplägg på utbildningen.

9:30 Vad utgör en bra ledare?

  • Olika formera av ledarskap.
  • Vad är ett aktivt lyssnande?
  • Eunoia och vikten av tillit.

10:30 Paus med fika

10:45 Övningar och diskussion

11:45 Uppgift

Genomgång av uppgift för nästkommande tillfälle.

12:00 Slut för dagen

DAG 2

9:00 Välkomnande och introduktion.

Genomgång av uppgift.

9:30 Hur skapas tillit?

  • Hur kommer tillit till uttryck?
  • VIlka är de de tre tillitsmomenten?
  • Hur kan tillit användas för att gynna både individ och organisation?

10:30 Paus med fika

10:45 Övningar och diskussion

11:45 Uppgift

Genomgång av uppgift för nästkommande tillfälle.

12:00 Slut för dagen

DAG 3

9:00 Välkomnande och introduktion.

Genomgång av uppgift.

9:30 Makt och hierarkier.

  • De tre maktkaraktärerna. 
  • Fält och strukturer.
  • Hierarkier.

10:30 Paus med fika.

10:45 Övningar och diskussion.

11:45 Uppgift.

Genomgång av uppgift till nästkommande tillfälle.

12:00 Slut för dagen.

DAG 4

9:00 Välkomnande och introduktion.

Genomgång av uppgift.

9:30 Konflikt eller kris – hur skiljer sig begreppen åt?

  • Vad är en konflikt, och vad är en kris?
  • Ord och makt.
  • Retorisk konfliktstrategi.

10:30 Paus med fika.

10:45 Övningar och diskussion.

11:45 – 12:00 Avslutande diskussion.

  • Uppfylldes deltagarnas förväntningar?
  • Vad var bra?
  • Var det någonting som saknades?

UTBILDNINGSLEDARE

Isabella Alveborg, Temporary Hubris

Camilla Cederlund, Dedomo Kommunikation